السبت، 30 مايو 2015

الحلقة السـادســـة من " يـــــــوميات مــــوظف ."......... عبيرالرملى



ياااااا الساعه بقت كام مش عارف ولا باص عدى طب اركب مرتين بقى وامرى لله
الحاج هو حازم مرجعش لحد دلوقت يا حاجة لا ونبى طب اتصل لا ولا اتصل طيب لم يجى معلش يا حاج الغايب حجتة معاه اكيد فى عنده شغل

شغل ايه يا حاجة دى حكومة مواعدها لحد 2 والساعه بقت 4 والمسافة لا تستحق ساعتين يا حاج بلاش الوسواس ده زمانة جاى طب ما تتصل علية والله يا حاجة حاولت موبايله مغلق كمان ربنا يستر

اس اس السلام عليكم اهو يا حاج صوتى ع الباب رجع بيغنى
يغنى ما اصلها عيال مش عندها احساس يعنى سايبنى اكل نفسى من القلق ولا يتصل ولا يطمنا وراجع يغنى

السلام عليكم مالك بس يا حاج ازيك يا ست الكل عاملة ايه عاملة بامية يا حبيبى
بامية ايه يا حاجة بقولوا البامية غالية ههههه انا اقصد عاملة ايه صحتك يا امى يا بيبتى يا نور عينى

ايه ده الواد شارب يا حاج انت كويس يا حبيبى
يعنى ادخل انفخ مش طايق نفسى من المواصلات مش عاجب ادخل اغنى مش عاجب ايه يا بشر اعمل ايه

تعمل ايه تتصل بابوك اللى قاعد يقول ياترى جرالك ايه هيجرالى اية يا حاج بس ده انا قرش برانى يلف يلف ويرجع تانى

صحيح قلبى على ولدى انفطر وقلب ولدى على حجر ايه يا حاج بقول امثال وحكم انت بتتريق على يا واد لا اصلى مبسوط شويه يا حاج خير اتاخرت لية والله مفيش اتوبيس وقاعد ع المحطة اكلم نفسى وركبت مرتين طب واللى المواصلات والشمس بهدلتة يرجع يغنى ويدل امه ويبوسها فى ايه يا واد

هقولك بعدين ياحاج لم احط النقط ع الحروف اه كدا انا عرفت طيب ربنا يصلح الحال
وعملت ايه مع الناس اللى فى الشغل بقوا كويسين معاك ولا لسه والله يا ابويا انا سيبتهم لربنا بقى يتولاهم اصلى تعبت مفيش حد عنده استعداد يحاسب  الكل بميزان واحد للاسف الحكومة والبلد كلها اللى له ظهر يعنى انا الانسة منار تقعد تبكتنى لو اتاخرت ولا مشيت من غير ما اقول فى حين الاستاذة موجهه دى حد يكلمها فى الفون تسيب شنطتها وتروح ولا تقول لحد رايحة ولا جاية وكذا مره تخرج ومترجعش غير بعد ما بنمشى تاخد الشنطة وتروح وطبعا الاستاذة منار مخنوقه منها بس فهمت انها اشتكت مره ومحدش بيعمل حاجة فقررت ملهاش دعوه وتسيب كل واحد يعمل اللى عايزه هو شغل ابوها

وانت عرفت كل ده منين يا حازم من هالة حبيبتى مين هالة دة ما قولتلك بعدين يا حاج انت مصمم تعرف كل حاجة سيبنى بقى اكل وانام انا سعيد بلاش تنكد على اه سعيد وعنيك بتلمع وبتغنى شكله حصل طب روح يا ابنى كل ونام
الحاجة حضرتك البامية بس قولى هى جابت البامية منين انا سامع ان سمعت البامية واحشة اليومين دول
ههههه بطل يا واد قله ادب دى جيلنا من الجيران خضرا من الارض بتاعتهم بس ايه جميله

قولتلى انا بردوا بقول انتوا وراثتوا مين هههههه

ماشى يا لمض روح كل ونام ريحنا من القلق والدوشه بتاعتك دى حاضر يا حاج
اللة يا حاجة البامية ايه جميلة والسلطة ورز وباذنجان مخلل انتوا اخلقوا باظت خالص شوية وادخل عليكم القيكم عاملين جمبرى واستكوزه ههههه
بالهنا يا حبيبى ربنا يسعدك ويفرحك كمان وكمان تسلمى يا ست الحبايب موووه الحمدلله هروح انام بقى

اه ياقلبى حازم نعم يا حاج تبقى سلملى على هالة ... اممم هالة مين يا حاجه يا شيخ على الحاج خلاص بقى انت بتشرد لابنك ماشى السلام امانة عنية هبلغها

الووو مساء الجمال على اجمل بنات الدنيا ونبى براحه على يا حازم انا اول مره حد يكلمنى كدا بجد انا سعيد قوى هو انت لسه راجع البيت ايوه يا ستى مكنش فى مواصلات وركبت مرتين بس انا رجعت من ساعه واكلت واخدت دش واهو جاى انام قولت اسمع صوتك انتى بتغيرى الكلام لية

تعرف يا حازم يا عيون حازم وبعدين بتكسفنى سيبنى اتكلم قولى يا عيونى
طول عمرى بحلم بانسان يحس بية ويخاف على واجد معاه الحنان والحب والعطف اللى فقدتهم من يوم ما رحل ابويا من الدنيا يا حبيبتى انا هبقى كل شئ ليكى ابوكى واخوكى وحبيبك وهحاول على اد ما اقدر احميكى واحافظ عليكى وعلى مشاعرك بس توعدينى تبقى انتى كمان حنينة على وتخافى على زعلى

اكيد يا حازم انا بكون سعيده معاك وبشعر انى طايره وحالمة وبرجع البيت مش عايزه اسمع غير صوتك وبتكلم معاك وافتكر كل كلمة بينا واضحك ابتسم لو حد بص فى وشى يقول انتى اتجننت من كتر التوهان وضحكى مع حالى
حتى ماما سالتنى انتى متغيره ربنا يسعدك قولتلهاالصراحة ان فى موظق جديد جية وانة بيوصلنى للمحطة ويركبنى ويطمن على وبعدين يركب
وسالتنى مش بتكلموا طول الطريق لحد المحطة قولتها ايوه طبعا كلام عام يعنى مش تقلقى قالتلى بس واضح ان الكلام العام حلو واثاره باينة على وشك وابتسامتك وسرحانك اتكسفت وسيبتها ومشيت لقيتك بتتصل

يا جمالوااااااا يعنى فضحتينا شردتيلى عند ماما علية العوض انت زعلت غصب عنى مش بعرف اخبئ شئ عنها

لا مش اقصد بس انتى عارفة انا لسة بقول يا هادى وعشان ماما تعرف يعنى لازم خطوات رسمية وانا مش حمل الرسمى دلوقت بعتذر بس مش تقلق ان شاء الله خير واللى عايزه ربنا هيكون بلاش تنكد على ونبى انا مبسوطه روح نام وبعدين بكرا نكمل كلام خلاص يا روح قلبى روح قلبك ايوه ونور عينى وحياتى كمان انتى بقيتى اغلى شئ فى حياتى بعد امى وابويا يااااااااا يا حازم ربنا مش يحرمنى من كلامك الحلو ده ويجمعنا على الخير سلامى لبابا وماما اه فكرتينى الحاج بيسلم عليكى نعم انت قولتلة ايه مفيش وشى اللى قالة احساسة بية اللى نقل المشهد بدون شرح يعنى مش انا بس اللى فضحتك يعنى ايوه ايوه م صدقتى امشى اطلعى بره بقى كدا ايوه ما انتى بقى اهو بداتى تمسكى على الواحده لا يا عيونى بس بفهمك اننا ذى بعض عيونى الله الله قوليها تانى حازم وبعدين طب فى كلمة منتظر اسمعها قوليها واقفلى كلمة ايه بقى سلام يا حازم طب اى حاجة ادينى اى حاجة قبل ما تقفلى روح نام يا حازم اشوفك بكرا طيب يا عيون حازم احلى حازم سمعتها سلام عليكم .... هههه عليكم السلام

هحاول انام شوية وانزل للفريق شوية ع القهوة بالليل ...... اه اه حازم حازم نعم يا امى نمت هو انا عارف انام ايه العيال اللى فى شارع قالبة الدنيا دى اصلهم يا حبيبى اخدوا الاجازه
يا دى المصيبة يعنى هما ياخدوا اجازه وانا يتقل رحتى انام اذاى كدا بلاش تنام وتعال ودينى عند ام محمد اشمعنا يعنى اصلها هتسافر عمره ابنها بعتلها من برة ربنا يوعدنا اه طيب هلبس واجى اوديكى نلم الموضوع قبل ما اسمع ما لا يرضينى هههههههه ما قولتلك روح معاه تقولى انا مش هسيب البلد دى خليك قاعد

ما انا قاعد اهو وبعدين هو انا اقدر اسيب حضنك يا جميل والكلام الحلو اللى بسمعه كل يوم الكشرى والبامية بتاعتك ينفع يعنى اروح اموت م الجوع وانتى عارفه مش بعرف اعمل كوباية شاى لوحدى خلاص يا حاجة هو احنا مش هنخلص من الموضوع ده روح وصلها وخلص الموال ده حاضر يا حاج البس ثوانى

انتى ايه حكايتك يا حاجه فى ايه يا حاج كل شوية عماله تسمى بدنى بكلام يوجع هو بيعمل اللى يقدر علية ودى ظروف البلد امره لله وعلى الجميع مش ابنك بس يا ابو حازم انا عايزاه يشوف مستقبله هيجيب شقة اذاى ويتجوز ده بمرتب الحكومة اللى مش بيكفى يجب قميص وبنطلون وحذاء لنسفة حتى اه وانتى عايزاه يسافر بقى عشان يبعتلك تروحى العمره والحج ذى ابن ام محمد لا ونبى يا حاج انا مش قصدى غير مصلحتة نفسى افرح بية

لا ما انا عارف سيبى الواد ومتروحيش تفتحى الموضوع هناك مع الحاجه ام محمد عشان تكلم ابنها ذى كل مرة خلاص خلية قاعد جنبك

يالا يا امى تعال يا عبن امك استندنى ركبتى بتوجعنى ومش قادره امشى خالص على رجلى خلاص نبقى نروح للدكتور بعد ما تزورى الحاجه ام محمد لا يا حبيبى فى دكتوره بنت الحاجه ام حمدى جاية تشوف ام محمد اهو تشوفنى وطمنك على تكمنى عليكى بنت ام حسن انتى ايه حكايتك يا حاجه ناوية على اية ريحى نفسك مش هينفع خالص انتى بقى تطلعى تزورى وتكشفى وهبقى اجى اخدك كمان شوية سلامى ل ام محمد وام حمدى وهيئه الامم اللى رايحلهم ههههههه هو اجتماع على مستوى القاعده على راى عادل امام بتتريق على ياواد لا ابدا انا اقدر يالا ادخل انا ضربت الجرس وهيفتحوا اهو طب استنا سلم عليهم لا يا ستى انتى عامله كمين وانا هلحق اهرب منه هههههه
اوعى تقع على مهلك طيب خلاص هههه واد
السلام عليكم اذيكم يا حبايب عامله ايه يا حاجه ام محمد بخير يا ام حازم اذى حازم كويس يا حاجه ام حسن هو فين امال وصلنى وجرى اصل اصحابه منتظرينة على الشارع اه اه اصحابة بتوع القهوة ايوة بتوع القهوة طيب خلى القهوة تنفعهم عقبالك يا ام حسن تزورى النبى  ويفرح قلبك ببنتك تسلمى يا ام حازم ... طب يا امى امشى انا بقى خلاص يا هبة روحى جيبى الشنطة وروحى يا حبيتى وانا هاجى مع ام حازم  نتسند على بعض

بس انا حازم جاى ياخدنى والله يعنى راجع تانى عشان يوصلك طب خلاص خليكى يا هبة نروح سوا طيب يا ماما خلينى هو احنا هنتاخر عشان اجيب الشنطة لا يا حبيتى مش كتير هو حازم راح القهوة ساعه كدا وراجع نمشى سوا كلنا احسن بردوا يا طنط بدل ما امشى لوحدى انا وماما نونس بعض ايوه يا حبيبتى نونس بعض ههههههه

السلام عليكم ايه يا برنس الاخبار ابن حمدى عمل ايه والله حمدى اساسا اختفى من ساعتها تفتكر المستشفى خطفتة هههههههه اهو يا سيدى بيجى على السيرة حمدى باشا اية يا باش مهندس الاخبار اه يا اصدقاء السوء بخير طول ما انتوا ورايا ههههههههه
حبيبى يا برنس عامل اية والله ماشية ايه يا ابوسمره سيبك خطيبته وحماتة مظبطينة ومتبهدل بعيد عنك لية بس كدا بعيد لية ربنا يرزقنى ببنت الحلا ل اللى تسعدنى نعم لا فى جديد حازم غير رائيه فى الدنيا واشرقت سمش الحب احكى مين وفين واذاى لا بعدين بقى انا هروح امى وارجعلكم يا بشر احكى بالتفاصيل اه اه اه


            

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق