الأربعاء، 20 مايو 2015

الحلقة الرابعة من " يـــــــوميات مــــوظف ."......... عبيرالرملى




تعال يا سمير هى دى المستشفى فين حمدى بقى تعال نسال فى الاستقبال
لو سمحتى اهو اهو يا حازم طب شكرا لحضرتك خلاص حمدى عملت ايه الولد اخبار ايه دلوقت مش عارف والله انا من ساعه لم دخلت المستشفى وانا من عملية لعملية لقسم وفى الاخر بيقولى عايز نقل دم بقالى شهر بكلم نفسى طب يالا بسرعه احنا اتصلنا ب محمد وماجد وجرجس وجايين قالى ماجد وجرجس وصلوا ومع الدكتور بياخد منهم دم طب الفصيله طلعت مناسبة مش عارف يا حازم معلش يا سمير عامل ايه ولا يهمك انا عارف انت مش مركزومتوتر انا بخير ربنا هيقومه بالسلامه متقلقش

اهو ماجد خرج والدكتور معاه اهلا يا دكتور ايه الفصيله مناسبة خلاص قالة لا محتاجين دم تانى واحد اخدت منه والتانى الفصيله مختلفه سمير انا فصيلتى اوووووه الدكتور طب تعالى ادخل الحجره دى و قال للمرضه شوفى فصيلته مناسبة خدى منه دم

رحت واخد الدكتور على جنب حمدى منهار وماجد واقف يفهم منه فى اية تفاصيل بقى اذاى ومنين بسالت الدكتور حضرتك شايف ايه الموقف حالت الولد مستقره ولا فى قلق قالى هو عنده فيرس غريب وبحاول اعمله نقل دم وربنا معاه قولتلى فيرس قالى اه اكيد هو سافر بره ولا حاجه جابة فى الدم قولتة لا هو ولا ابوه ولا امه خرجوا بره البلد اساسا كبيره الشرقية عند جدهم قالى مش عارف بقى بعد اذنك

رحت قعدت وبقيت مستغرب من كلام الدكتور خرج سمير من عند الممرضة تخيل بيقولى عنده فيرس سمير قالى معقول اذاى بس تعرف بنت خالتى كانت بتعمل تحاليل للناس وهى بتعمل تجربة شكت ايديها والدم اتلوث وطلع دم المريض كان فى ايدز وكانت مصيبة ومفيش مستشفى رضيت بيها واللى وافق يعالجها مضى ابوها على اقرار انه غير مسئول لو توفت وشهور لحد لم ربنا خد بيدها وبقت كويسة الحمدلله

طب دى بكانت بتعمل تجربة لكن ابن حمدى لسه فى اعدادية وبعدين هو بيقول فيرس نادر مش ايدز ربنا يستر بقى المهم اخدوا منك دم طيب لم اشوف هيحتاجوا منى دم ولا ايه
 محمد خليك مع حمدى ثوانى وهنرجعلك تعال يا سمير ماجد جرجس بقولكم مش المفروض نجمع اى مبالغ عشان المستشفى دى لان حمدى خلاص مباش معاه طيب انا هروح اسال كدا ولدى لو معاه حاجه شيلها للظروف وسمير انا كمان معايا قرشين كنت شايلهم عشان اجيب حجره النوم اللى حماتى عايزاها وماجد انا معايا مبلغ هروح اجيبة طب مش هتسال محمد لا لا خلى محمد مع حمدى عشان لا يشعر بشئ

دى مرات حمدى ايوه اذيك يا مدام حضرتك عامله ايه الولد اخباره ايه دلوقت الولد حالته صعب يا جماعه ادعوله انا بصراحه قلقانه من المستشفى والاطباء هنا ده الولد كان بيشكتى من جنبة مره زايده وتحاليل وشغلانه ومره كلى ومره يقولى عنده فيرس وعمله اللوز انا عايزه ابلغ بس مش معايا اى مستندات وحمدى ذى ما انتوا شفين هيتجنن
نعم ايه العك ده طب ليه مجبتوش دكتور من بره يشوف فى ايه والله قولتلة هو مباش عارف يسد على المصاريف

طيب روحى انتى واحنا هنتصرف سمير تعال نجيب دكتور ماجد خليك مع محمد بلاش موضوع الفلوس دلوقت لحد لم نفهم الناس دى بتعمل فى الولد ايه

يا خبر يا حازم لو كانت المستشفى دى بتشتغلهم ولا عملوا حاجه فى الولد تعال ربنا يستر انا بسمع عن المستشفيات دلوقت العجب يكونوا تجاره اعضاء ولا نقلوا الفيرس للولد وبيداروا على خيبتهم الله اعلم هنشوف لم يجى الدكتور اللى هنجيبة

اهو ده الدكتور انا بثق فية محترم بس غالى شويه بس عنده ضمير وهما كدا كدا خربوا بيت الراجل وخدوا اللى معاه كله

طيب تعال يا رب يكون موجود بس دلوقت مواعيده مسائى اهو نعرف من الممرضه مكانه السلام عليكم اهلا بيكم تحت امركم الدكتور موجود لا هو فى العياده التانية
طب ممكن رقم الموبايل فى حاجه مهمه ايوه طبعا مهمه جدا طفل بين الحياه والموت حاضر انا هتصل علية تكلمه الووو ايوه يا دكتور فى ناس عندى عايزين حضرتك ضرورى انا مشغول بيقولوا حياه او موت ادينى يا سيتى اللى عندك

الووو ايوه السلام عليكم دكتور انا كنت عايز حضرتك تيجى معايا المستشفى عشان حاله طفل صغير فى خطر واحنا مش واثقين فى المستشفى وقلقنين ليه انت دكتور يا استاذ لا انا مش دكتور بس والده الطفل قالتلى بيتصرفوا بشكل يثير القلق ايه انت والد الطفل لا انت صديق ابوه كمان وامه ده ايه شغاله فى المخابرات يعنى شكوك ايه بس حضرتك هتقدر تيجى مفيش وقت الولد عنده فيرس فى الدم وممكن يكون المستشفى هو اللى ناقل المرض او الفيرس للطفل

خلاص يا سيدى حاضر بيانات وعنوان المستشفى اتفضل شكرا يا دكتور هننتظر حضرتك ع الباب هناك امامك كتير لا خلاص نص ساعه انتوا جنبى ممكن اخد رقم حضرتك من الممرضه اتابع وصولك ايوه مفيش مانع

شكرا يالا سا سمير الدكتور ده شكله اساسا يثير الشكوك بيحقق معايا وكانى انا الجانى مش المجنى علية يا حازم انت بس عشان متنرفز ومضايق بتكلم بطريقه تلقية اضايق من كلامك او فهمه غلط فهم كلامى غلط طب يارب يفهم التشخيص صح هههههه

يالا يا سيدى ايوه يا حمدى الولد اخباره ايه مش قادر ادخل اشوفه بالشكل ده طيب خليك قاعد هنا افضل حازم حازم ايوه تعال الدكتور وصل طيب انا جاى ايوه يا دكتور انا اللى كلمت حضرتك فى الفون اهلا يا سيدى فين الطفل ايوه اتفضل
تعال ادخل يا دكتور والده الطفل اهلا بيكم الدكتور هيشوف الولد قبل ما حد يحس بالمستشفى عشان نعرف فى اية

ثوانى لو سمحتوا سيبوا والدته واخرجوا بره حاضر يا دكتور
ايه اللى حصل يا استاذه ياااااااا كل ده ولوز وزايده وكلى ايه العلاقه مش عارفه عشان كدا بلغت اصدقاء زوجى يجيبوا دكتور من بره لان المستشفى رافضه طيب ثوانى نعرف اللى حاصل

الولد معندوش زايده ولا ناقصه ولا فى كلى ولا اى شئ التحاليل دى كلها ذى الفل نفحصة مفيش حاجه طب ماله اصفر وكل شويه يشتكى من جنبة انا شايف انك تخرجوا بالولد من هنا يا حجه افضل

انت شايف اللى انا شيفاه يا دكتور انا مش شايف حاجه انا قولت اللى عندى ابنك بخير خديه واخرجى شكرا يا دكتور سلام عليكم

الدكتور خرج ايه الاخبار عامل ايه مفيش حاجه كويس خده واخرج انا شفت التحاليل والاشعه وكل شئ الولد بخيرطب الدكتور بتاع المستشفى بيقولى عنده فيرس بقولك خده وامشى وانتوا حرين بقى سلام عليكم انا ورايا شغل

اخدنا الولد وخرجنا من غير ما يشعر بينا حد وحمدى كان دافع مبلغ قالى كفايه عليهم تكلفه اللوز اللى شلوها يمكن كانوا معذرين فيها هههه صوتك طلع دلوقت وروحك ردت فيك اه والله يا حازم انا شفت الويل احنا كنا بنحسدك على شغلك اه يبقوا انتوا السبب عينكم اصفره جبتونى الارض الشركه قفلت والواد فرفر فى ايدى يا كلاب هههههه ومن شر حاسدا اذا حسد روح يا عم ربى عيالك احنا نروح بقى زمان امى مستنيه الفينو هههههه يالا الحمدلله جت على كدا ماجد انا سيبت العروسه ع النار زمنها اتحرقت وسمير زمان مراتى عملت اعلان فى القنوات الفضائيه هههههه

مرات حمدى ربنا ما يحرمكم من بعض ويخليكم دائما ايد واحده فى الحلوه والمره
محمد يارب يا ختى يارب اروح انا جبت ابويا من المستشفى على باب العماره وجريت لم اتصل بية سمير

خلاص شوفوا حالكم ونتقابل بكرا انا لازم ابلغ فى المستشفى دى خلاص يا قاسى هههه سلام اشوفكم بكرا ع القهوة

            

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق