السبت، 23 مايو 2015

الحلقة الخامسة من " يـــــــوميات مــــوظف ."......... عبيرالرملى



بقولك ايه يا سمير ما تيجى معايا الاول لصفاء مراتى عشان الوقت اتاخر مش هتصدق
انى كنت فى المستشفى انت عارفها لا يا حبيبى مش فاضى معطلكش  حازم هروح اشوف الحاج زمانه واقف بالشبشب ع الباب ههههه الحال من بعضه شوفلك شاهد غيرى طب اخد مين اخد جرجس وماجد معايا بقى هههه شويه عيال احنا عيال وانت ايه راجل روح شوف مراتك هدخلك ولا هتبات على السلالم يا سبع ههههههه

اه ايه السلم ده عذاب كل يوم طلوع ونزول مش ناويين يركبوا استانسير ولا يعملوا اى منظر ومدخل العماره عامل ذى عشه الفراخ كدا
السلام عليكم ايه يا حاج اللى مسهرك ونبى ايه انت ايه اللى اخرك كل ده كنت بدوروا فين والله يا حاج انت تشفلك حل فى السلالم دى يا تنزل الشقه تحت يا تعملوا اسانسير يرحمنى صحتى مباتش متحمله

كنت فين يا صايع رد على فين الفينو هههههه فينو ايه يا حاجه انت قلبك اسود قوى احنا كنا مع حمدى ابنه كان عايز دم فى المستشفى ومحجوز بقاله فتره وبيلعبوا بيه جبنا دكتور وهربنا بالواد م المستشفى شكلهم كان ناوى يسرق اعضاء الواد ولا بيجربوا فيه الحمدلله

ياشيخ هرب هى مستشفى ملهاش امن ولا ممرضين مولد كدا لا يا حاج الممرضه الله يباركلها ساعدتنا واحنا بنهرب الولد اصله كان بيرجع وجنبه بيوجعه مره يقولوا كلى ومره مش عارف زايده باين وفى الاخر قالك فيرس وعمل اللوز هههههههه تخيل

وانت فاكر بقى انهم مش هيجيبوا حمدى من تحت الارض عشان الفلوس بتاعتهم بص يا حاج هما لو ماشيين فى السليم هيدوروا ويبلغوا وكل واحد يقول اللى عنده ولو ليهم فلوس يدفعها واحنا معانا الدكتور اللى كشف على الولد الاشعات والتحاليل مفيهاش حاجه ولو هما ماشيين فى الغلط مش هيقدروا يعملوا اى حاجه يضربوا راسهم فى الحيط ومنهم لله بقى الراجل باع غويشه مراته عشان يكلملهم فلوسهم

وانت مش عارف ان وراك شغل بدرى يا حاج ما انا داخل انام اهو
المهم قول للحاجه بقى بكرا هبقى اجبلها الفينو وانا راجع من الشغل ههههه
فينوا ايه تبقى تاخد اخوك توصله طيب حاضر تصبح على خير
هو اللى يجيب عيال ذيكم يشوف خير روح نام نوم الظالم عباده
وانت من اهله يا حاج هههه

الووو ايوه يا سمير اخبارك عرفت محمد مراته عملت فيه ايه لا والله متصلتش عليه طيب انا هكلمه طب انت خطبتك قالتلك ايه اسكت رجعت لقتها سهرانه جنب الشباك وعملتلى مرشح وطلعت ابويا كمل المرشح هو كمان وحلفتلهم ميت يمين ان الواد عيان وكنا فى المستشفى وهما ابدا كنت داير فين وكلام بقى ذى الفل يالا وحماتى لا تتوصى بتحب تهدئ النفوس سمعت بنتها بتكلمنى فى الفون اخدته وراحت ممسية علي احلى مسى ههه

طيب الحمدلله اهو عدت هشوف محمد بقى اللى شايل همه الووووو ايوه يا محمد باشا انت فين دلوقت لقيت شاهد اثبات يضمنك عند المدام هههههه

بتهرج لك حق هرج ما انت اكيد ضحكت على ابوك بكلمتين وخلصت الموقف انا بقى قاعد على السلم ومش عارف بحاول افتح بالمفتاح قافله من جوه واخبط مش بترد وفى الاخر ردت على قالتلى روح مكان ما كنت نام احنا قفلنا افهما فى ايه ع الفون زعقت وصحت العماره فرجت على الناس منك لله وفى الاخر قاعد على السلم هههههه تعيش وتاخد غيرها انت لسه ماخدش يا حبيبى على كدا هبقى اجى الصبح اضمنك بعد الشغل عشان ترجع سجن الزوجيه ههههه تصبح على خير يا سبع خير هو اللى يعرفكم يشوف خير امشى بره ايه ده انت تعرف ابويا نفس المدرسه والله لسه قايلى نفس الكلمه غوراستفزازى هههه

الحمدلله اليوم ده كان كبيس انام بقى ياااااااااا اجمل شئ فى الدنيا السرير ونوم راحه
ررررررررران يووه انا لحقت انام اسكت بقى مزعج اخ اخ اخ يا ابنى اصحى المنبه ضرب يوووه يا حاج سيبنى انام شويه شويه ايه من اولها هتتاخر مش بتقول فى اذون 

وغياب وقلق اه اه يوووه يا حاجه طيرت النوم النكد ده حاضر صاحى اهو
صباحنا وصبح الملك لله الميه موجوده ولا النور قاطع لا فى ميه بس ضعيفه انجز بقى الوقت اتاخر عشان لسه هتوصل احمد المدرسه طيب طيب

يالا ياحازم كل ده بتاخد دش حضرتلك الفطار والشاى حاضر يا امى مفيش ميه ضعيفه خالص هلبس واخرج بس الصابون على وشى يوووه

ايوه هاتى الشاى علبال م البس الحذاء بتاعى طب كل لقمه لا مش لى نفس طب اعمل سندوتش معاك تعملى ايه يا حاجه انا كبرت على الافلام دى هاتى الشاى بس كفايه
يالا يا احمد تعال اوصلك يالا كل يوم اصطبح بوشك وانا فى امتحانات هى دى اخرتها اكيد بتحل كويس طبعا اه كويس قوى يالا يا لبط

ادخل المدرسه سيبنى انا هبقى ادخل لا الحاج موصينى اسيبك جوه المدرسه عشان الواد ابن الجزار اللى بيضربك متخفش خلص يا احمد ادخل يالا سلام

يارب الاقى اتوبيس بقى ولا اى حاجه علطول بدل ما اعمل اذن ياااااا الباص عدى مش فاهم هى دى محطه ولا ايه يا جماعه هو الباص مش بيقف هنا ايوه يا ابنى طب ماشى يجرى ليه اصله مستعجل شكله متاخر عن الناظر بتاع المحطه او مستغنى ههههه هى الاتوبيسات دى شغاله تبع مين نفسها انا امبارح شايف واحد بينادى ذى الميكروباصات ومغير طريقه يا دى المصيبه فين الرقابه على الناس دى ياسيدى ومي عليه رقابه عشان دول يبقى عليهم رقابه كل واحد مشغل العربيه لحسابه حسب ما هو عايز حسبنا الله ونعم الوكيل طيب يا جماعه استودعكم الله المينى باص جيه سلام بقى معاكم ربنا

السلام عليكم اهلا يا بيه ما بدرى اعمل ايه مفيش باص اجى بيه انزل بدرى مينفعش الكلام ده فى مواعيد حضور وانصراف ولازم تلتزم مش من اولها كفايه امبارح مشيت من غير ما تقولى مع اصحابك فاكرها عزبه ولا ايه خلاص يا استاذه منار هبقى اقول لحضرتك لم امشى وتقولى ليه بلغ الاداره يعنى لو حد سال عليك يقولوا ايه انى بمشى الناس من غير ما يستاذنوا شوفى ايه اللى يريحك وانا اعمله اتفضل وتبقى تلتزم بمواعيد الحضور والانصراف والمفروض لا تترك عملك على الجهاز ولا المكتب غير باذن من الاداره فاهم طبعا حاضر

صباح الخير على القمر صباح الفل اتاخرت ليه اعمل ايه كنت بوصل احمد المدرسه تعرفى يا هاله انتى الحاجه الوحيده اللى مصبرانى على المكتب والقرف ده ونبى شوف اذاى

ايه اجيب اتنين ليمون وشمسيه ليه بس كدا يا استاذ ممدوح يعنى انت مش مركز مع حد غيرنا ههههه

عشان انتوا الحاجه الحلوه اللى فى المكان يا حازم يا ابنى طب يرضيك اللى بتعمله الانسه منار فينا بص انا مليش دعوه بحاجه بس هى المره دى عندها حق يعنى انت قاعد فى مكتب ينفع تاخد بعضك مع نفسك كدا وتمشى ولا تقول لحد خلاص يا حاجه حصل خير هحاول التزم ههههه

روح كلم شوف شغلك جايلك حاضر اشوفك اخر النهار ماشى يا حازم كدا هتجبلنا الكلام يالا

ايوه استاذه منار فين شغلى اتفضل التزم بقى بطل فوضى انا مش عايزه اقول حاجه للحاجه عنيات عشان ميبقاش فى عقاب لتصرفاتك الفوضويه دى خلاص بقى صفحه جديده

يووووه كل ده الساعه بقت كام يا هاله الساعه بقت 2 طب يالا بقى نمشى يالا استاذه منار احنا مروحين اتصلوا بالحاجه عنايات بلغيها طيب حاضر

تعالى يالا قوليلى بقى حكايتك ايه انا قولتلك بابا متوفى اضرب غلط فى خناقه كانت فى الشارع عندنا اتنين ماسكين فى بعض وواحد طلع سيف وبيضرب التانى وبابا بيمر من وراهم قتلوه يا عينى وبعدين مفيش دفناه وحاولنا نجرى فى المعاش شهور والحمدلله صرفناه بعد ما لقينا وسطه خلصته وكنا بناخد من زوج اختى او حد محترم وجدع جدا شايل همنا وامى بتدعيله طول الوقت مش هقولك ان والدى كان عامل سلفه م الشغل عشانه وهو اللى سعى لى فى عقد مؤقت فى الوزاره دى واتعينت فى اخر تعينات دى وانا كمان اتعينت ونقلت عندكم كنت فى المخزن طب وانتى عقد كنتى بتمضى حضور وانصراف واذون والكلام ده كله ايوه وكنت بشتغل اكتر من المتعينيين


تعرف انا كنت كارهه المكان بس بجد بقى احسن من ساعه لم جيت فيه بجد يعنى انتى حاسه بيه انا كمان سعيده قوى معاكى نفسى اشيلك واطير بيكى الله مشاعرك حلوه قوى يا حازم بحبك قوى يا هاله طب يالا عشان الباص جيه نفسى افهم ليه الباص بتاعك بيجى بسرعه انا بقعد ساعه لبال ما باص يجى انت ساكن فين السيده ربنا معاك تلاقى باص علطول سلام هتوحشينى حازم وبعدين بتكسفنى ياااااااا           

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق